Geen categorie

Voeding


We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is om gezond te blijven, maar welke voedingsstoffen zijn nu juist zo gezond en wat doen ze nu juist? 

Om te beginnen mogen we ons niet blindstaren op enkele gezonde voedingsstoffen. Het is belangrijk om geen eentonig menu te eten en veel te variëren. Daarbij is het ook veel leuker om regelmatig iets anders of nieuws te eten. 

Antioxidanten zijn stoffen die in staat zijn vrije radicalen te neutraliseren, dit zijn agressieve stoffen die schade kunnen berokkenen aan weefsels en cellen. Antioxidanten zijn dus stoffen die ons immuunsysteem versterken. Ze bevatten vitamines E en C, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen. Je vindt antioxidanten in groene groente, noten, pitten, zaden en fel gekleurd fruit en kruiden zoals bosvruchten, avocado’s, granaatappel,.. 

Er bestaan drie groepen essentiële vetzuren: Omega-3, Omega-6 en Omega-9. Met essentieel wordt bedoeld dat het lichaam deze zelf niet aan kan maken, maar wel nodig heeft. Dit betekent dus dat je ze via de voeding binnen moet krijgen. Ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en helpen bij hart-en vaatziektes, artritis en depressie. Omega 3 vetzuren vind je in vette vis, visolie en algen. Omega 6 vetzuren vindt je alleen in plantaardige oliën zoals sesamolie, zonnebloemolie en maïsolie. Omega 9 vetzuren vind je in noten, notenolie, rijstolie en olijfolie. 

Aminozuren zijn bouwstenen onze lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken, andere moeten uit het eten komen, de essentiële aminozuren. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten worden niet optimaal benut door ons lichaam, omdat het deze slecht verwerkt krijgt. Plantaardige eiwitten kan ons lichaam volledig benutten. Ze zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben. De vitamines zijn in te delen in vitamines die in vet oplosbaar zijn en vitamines die in water oplosbaar zijn.Vetoplosbare vitamines zijn Vitamine A, D, E en K. Deze haal je vooral uit producten die vet bevatten, zoals plantaardige oliën, noten, vis, in groenten (worteltjes, bloemkool, spitskool) en fruit (sinaasappels, mandarijnen, bananen).
Wateroplosbare vitamines zijn Vitamine B (1, 2, 3, 5, 6, 8,11 en12) en C. Deze vitamines haal je uit groenten, fruit, brood en speltproducten, noten, peulvruchten. 

Van mineralen heb je meer nodig dan van spoorelementen. Bekend is dat de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor essentieel zijn. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen. Je vindt ze terug in brood, speltproducten, noten, peulvruchten, groene groenten en zeewier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.